Menu
Csatlakozz Te is Facebook közösségünkhöz!

Beszélgetés Grétával

Beszélgetés Grétával

A Gréta Konyhája – Vegán Életmód- és Szakácskönyv szerzőjével beszélgettünk.

Hogyan, miért és mikor született Vegán Gréta?

Kisfiam születése előtt már vegetáriánus voltam, de az ő hozzátáplálása, egészséges táplálása ösztönzött arra, hogy hetekig, hónapokig bújjam az internetet különböző táplálkozási infók miatt. Két és féléve, pedig elegendő kutatás és ebből keletkező információ-tudás birtokában egy nap eldöntöttem. Nemcsak húst, hanem semmilyen állati eredetű élelmiszert nem veszek magamhoz. Figyeltem testem jelzéseit, és most már nyugodt szívvel mondhatom, ez volt életem egyik legjobb döntése. Miközben megismertem rengeteg külföldi vegánt, blogokat, szakácsokat, élsportolókat, és kipróbáltam a nekem legjobban tetsző recepteket, rájöttem, hogy én is tudok főzni, arra viszont képtelen voltam, hogy pontosan kövessem a leírásokat. Sok íz, étel hiányzott, ezért elkezdtem vegán köntösbe öltöztetni a hagyományos, vagy kedvenc ételeimet, és ezt az interneten, másokkal is megosztottam. Gréta nevet választottam blogíróként, így lettem "Vegán Gréta", a vegán nő-anya, aki tudatosan, szenvedéllyel készít ételt és ezt másokkal is szívesen megosztja. Megtaláltam a küldetésemet, vagy az talált meg engem. Ki tudja? Mindenesetre boldoggá tesz, ahogyan élek, és ezt másoknak is van lehetőségem megmutatni, inspirálni és támogatni a tudatosság szeretet és könyörületesség Útján.

Mik voltak a kezdeti nehézségek (már ha voltak)? Pl. család környezet mennyire fogadta el?

Tízéves voltam, amikor édesanyám vegetáriánus lett. Kiderült autoimmun betegségben szenved, amely az ízületeit támadta meg. Állandó fájdalommal és gyulladással élt, az orvosok szeroidok adásán kívül már nem tudtak segíteni. Természetgyógyászhoz fordult, aki azonnali életmódváltást javasolt, aminek alapja a húsmentesség volt. Édesanyám ma is korának megfelelő egészségi állapottal büszkélkedhet, jógázik, sportol és állapota azóta sem romlott. Édesapám anyukám után 5 évvel szintén áttért spirituális okok miatt a vegetáriánus életmódra. Én voltam a családban az utolsó, aki váltott. Soha nem jelentett problémát, hiszen anyukám által már gyermekkoromban megismertem a helyes vegetáriánus étkezés alapjait.

Ha úgy dönt valaki, vagy úgy érzi, hogy ő is szeretné ezt a fajta életmódot élni akkor hogyan kezdjen bele? Nehéz a váltás egyik napról a másikra? Változtatni kell a vásárlások helyszínén? Bonyolítja a főzést? Csökken a konyhában töltött idő? Költségesebb, mint a "normál" étkezés?

A könyvben igyekeztem leírni az életmódváltás alaplépéseit, helyes ételtársításokat, írtam bevásárlólistát, és különböző mintaétrendeket is. Magától az ember valószínű nehezebben vált, és kezdetben ha nincs segítsége beleeshet a tészta tésztával csapdába. A könyvem bebizonyítja, hogy nem lesz így bonyolultabb étkezni, nem kell hosszabb ideig a főzéssel bajlódni, sőt, nagyon egyszerű és gyorsan elkészíthető recepteket tartalmaz. Nem költségesebb, hanem olcsóbb. Ugyanúgy eljárunk bevásárolni, csak más helyekre megyünk. Bár az az igazság, hogy az alapanyagokat minden kisváros nagyobb élelmiszerláncaiban meg lehet találni. A többit pedig bioboltokban. Ha nem eszünk húst, tejterméket, tojást, elég tetemes összeg marad, amiből friss zöldségeket-gyümölcsöket vásárolhatunk a piacon, életető gabonákat és magvakat vehetünk a bioboltokban.

Hogyan lehet kezelni a váltás után azokat a családi és baráti közös étkezéseket, amikor csak a köretet tudja nyammogni az ember, mert sok helyen nem készülnek külön vega/vegán menük? Hogy küzdjön meg a "csodabogárságával" az ember?

Ez egy tudatos döntés, egy életforma. Ezt belsőnk összes sejtjében érezzük. Nem könnyű megbirkózni, de nem lehetetlen. Én sokszor otthon megeszem az általam készített ételt mielőtt elmegyek vacsorázni. Baráti ebédeken általában én főzök, étteremben pedig egy nagy adag salátát kérek. Büszke vagyok arra, hogy vegán vagyok.

Gyerekek oviban és iskolában tudnak e szerint étkezni vagy külön macerát jelent, ha a gyermeknek is ilyen étkezést szeretnénk biztosítani, de már nem csak otthon eszik?

Úgy kell óvodát keresni, hogy megfeleljen az elvárásainknak. Az óvodai étkeztetés katasztrofális, még mindig az étolaj, fehérliszt, fehércukor, rossz ételtársítás, és túlnyomórészt állati fehérjetöbblet jellemzi. Gyökeresen kellene, alapjaiban megreformálni. Rugalmas óvoda megoldja a vegetáriánus étkezést, de nekünk szülőknek otthon kell kiegészíteni a hiányosságokat. Sajnos ma még diszkriminálják azon gyerekeket és szüleiket, akik nem szeretnének akár vallási, spirituális, vagy meggyőződésből akár állatszeretetből, etikai okokból élettelen állatok testrészeit fogyasztani. Ez szerintem szégyen a 21. században!

Mi van, ha a gyermek úgy dönt, ő szeretne hús enni? Anyukaként hogyan kezelne Gréta egy ilyen helyzetet?

A gyermekem óvodás, nemsokára ötéves lesz, tisztában van vele, nálunk miért nincs otthon hús. Ő szereti az állatokat és nem hajlandó őket megenni. Ha később úgy dönt mégis megtenné akkor az az ő választása. Egyelőre sír, ha meghallja a tévében, hogy mások csirkét, vagy a neki kedves malacokat megeszik. Nem érti, hogy lehetnek egyes emberek ilyen kegyetlenek....

Hogyan kezeljük, ha váltás után megbotlunk és újra megkívánjuk a húsos ételt?

A húsos ételt lehet kívánjuk, a megszokás, az ízlelőbimbók évek során kialakult függősége miatt. Számos húspótló ételt ajánlok a könyvben, ugyanazon fűszerekkel ízesítve, hogy megszólalásig hasonlítson a már évek óta fogyasztotthoz. A gyrostól, a hamburgetől, a steaken át a rostélyosig, ki ki megtalálja a neki legízletesebbet.

Hogy néz ki a gyakorlatban egy gyors és egyszerű vegán reggeli, ebéd, vacsi?

Az én reggelim többnyire zöldturmix, ami egy érett banánból almából és egy marék spenótból áll. Ezt vízzel összeturmixolom, és már indulok is. Kb 5 perc az elkészítése, és délig kitartó energiával lát el. Élő, friss és nagyon finom.
Az ebédem kb fél kg roston vagy serpenyőben sült szezonális zöldség, barna rizzsel, kölessel, quinoával, vagy édesburgonyával, és kedvenc fűszereimmel ízesítve. Hogy időt spóroljak, elkészítem előző este, de akkor sem vesz igénybe fél óránál több időt. Porciózva bedobozolom. Mivel nem romlékony, hűtés nélkül is eláll egy napig. Este pedig friss, nyers kevert zöldsalátát eszem, mindig más pikáns és ízletes öntetekkel magvakkal vagy sült tofuval kombinálva. Nassolni nyers és sótlan olajos magvakat, vagy aszalt gyümölcsöket szoktam. 6Xeszem egy nap, sosem vagyok éhes, és 50-60%-ben nyers éltető zöldeket-gyümölcsöket tartalmaz az étrendem. Keményen sportolok, napi másfél órát, heti 4-5X. Sosem voltam ennél energikusabb, és erősebb.

Tej, tojás, méz és a vegán élet? Lehet, nem lehet? Mi is a vegán pontosan? A mézről annyi jót lehet hallani. Akkor azt miért is nem? :) Hogy néz ki a gyakorlatban a vegán életmód? Csak az étkezés vagy ettől több? Kicsit rendezzük a fogalmakat!

A "vegán" szó nem egy étkezési formát jelöl, hanem egy egyre erősödő kisebbség morális állásfoglalását: az állatok önmagukért vannak, nem értünk. Vegánnak lenni azt jelenti: nem használsz és nem fogyasztasz állati eredetű termékeket sem étkezés, sem öltözködés, sem szórakozás, sem semmilyen egyéb téren.

Egyszeri alkalom a könyv vagy számíthatunk folytatásra?

Mindenképpen lesz folytatása, hiszen a könyv megírása után máris elárasztották a gondolataimat újabb és újabb ételreceptek, gondolatok. A vegán ételek kifogyhatatlan tárháza áll rendelkezésemre, amelynek csakis a fantáziám szabhat határt. Tehát ha rajtam múlik, elég hosszú sorozatra számíthatnak a kedves olvasók :)

A könyv az This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. címen rendelhető meg (ingyenes postaköltséggel), vagy személyesen megvásárolható a könyvbemutatókon:

március 26: Nyíregyházán 17.00-tól az Egészségügyi Főiskola 123-as termében

március 28: Budapesten 17.00-tól az Ori-Beszkárt Bisztró-ban, Akácfa utca 19.
IDŐPONT VÁLTOZÁS!
április 11: Budapesten 17.00-tól az Ori-Beszkárt Bisztró-ban, Akácfa utca 19.

Pontos infók a veganizmusról a wikipédia segítségével:

A veganizmus az állati termékek használatának mellőzése, különösen a táplálkozás terén, és a hozzá kapcsolódó filozófia, amely elutasítja az érezni képes állatok árucikk státuszát. A veganizmus követőjét vegánnak nevezik.

Néha különbséget tesznek a vegánok és a veganizmus különböző típusai között. Az étrendi vegán (vagy szigorú vegetáriánus) az, aki kihagyja az étrendjéből az állati termékeket (nemcsak a húst és halat, hanem atejtermékeket, tojást, és gyakran a mézet is, továbbá egyéb állati eredetű anyagokat). Az etikai vegán vagyvegán életmódú kifejezést gyakran alkalmazzák olyan emberre, aki nemcsak vegán étrendet követ, hanem a vegán filozófiát élete egyéb területeire is kiterjeszti. Egy másik használt kifejezés a környezetvédelmi veganizmus, ami az állati termékek elutasítására azon az alapon utal, hogy az állatok ipari méretű kizsákmányolása ártalmas a környezetre és nem fenntartható.

A vegán kifejezést Donald Watson, a brit Vegán Társaság társalapítója alkotta 1944-ben, ’tejtermék nélküli vegetáriánus’ jelentéssel; a társaság a tojásfogyasztást is ellenezte. 1951-ben a társaság a veganizmusdefinícióját kibővítette a következő jelentésre: ’a világnézet, amely szerint az embernek az állatok kizsákmányolása nélkül kellene élni’. 1960-ban H. Jay Dinshah létrehozta az Amerikai Vegán Társaságot, a veganizmust az ahimsza – azaz az élőlények elleni erőszak kerülése – dzsainista koncepciójához kötve.

A veganizmus kicsi, de növekvő mozgalom. Sok országban gyarapodik a vegán éttermek száma, és bizonyos állóképességi sportágak – például a Vasember triatlon és az ultramaraton – egyes élversenyzői a veganizmus, köztük a nyersevő veganizmus szerint élnek. A helyesen megtervezett vegán étrendről kiderült, hogy védelmet nyújt sok degeneratív betegség, köztük a szívbetegség ellen, és az Amerikai Dietetikai Szövetség (ADA) és a Kanadai Dietetikusok (Dietitians of Canada) szerint az életciklus bármely szakaszában megfelelő. A vegán étrendnek általában magasabb az étrendi rost, magnézium, folsav, C-vitamin, E-vitamin, vas és növényi hatóanyag tartalma, és alacsonyabb a kalória, telített zsír, koleszterin, hosszú szénláncú omega-3 zsírsav, D-vitamin,kalcium, cink, és B12-vitamin tartalma.

A szerző további cikkei

Napfényesség és Áldás | Napi Elemózsia © 2017