Menu
Csatlakozz Te is Facebook közösségünkhöz!

Depresszió – holisztikus szemmel

Depresszió – holisztikus szemmel

A depresszió kapcsán érdemes legelőször feltárni a depresszió archetipikus jelentését, hiszen ez eleve meghatározza még egyes hagyományos gyógymódok esetében is a kezelés módszereit. Az az üzenet, amit a betegség hordoz a beteg számára, összefügg azzal, hogy a betegségek kialakulásában a lelki tényezők ebben az esetben nagyon fontos szerepet játszhatnak. A depresszió lelki oka elnyomott agresszió, életenergia, amelyet a beteg önmaga ellen fordít. Fontos ezért szembenézni az elnyomott fájdalommal, illetve dühvel, haraggal.

A depresszió kezelési eredményei a legkedvezőbbek valamennyi mentális betegség közül. A betegnek szüksége van a legközelebbi rokonok támogatására és figyelmére, mert az otthoni konfliktusok és a szociális instabilitás a beteg gyógyulásának időtartamát lényegesen befolyásoló tényezők. Segíteni kell a betegnek esetleges szociális és létfenntartási gondjainak megoldásában is.

Fontos az érzelmi támogatás. Ez megértést, türelmet és a beteg melegséggel való körülvételét jelenti. Kíséreljünk meg beszélgetni a beteggel és hallgassuk figyelmesen. Próbáljuk meg inkább egyszerűen meghallgatni, becsüljük meg a bizalmát, amivel megtisztel bennünket, hogy beavat gondjaiba, fájdalmába. Ne felejtsük, hogy együtt érző hallgatásunk akár életet menthet, de a kapcsolatunkat mindenképp elmélyítheti. Egyszóval ne osztogassunk jó tanácsokat, csak hallgassuk meg a beteg panaszait. Ne értékeljük le, amit mond, de próbáljuk megmutatni neki a valóságot, erősítsük benne a reményt.

Biztassuk a beteget, hogy járjon el otthonról, vigyük sétálni, moziba vagy biztassuk másfajta tevékenységre. Ne becsüljük le az öngyilkosságra vonatkozó célzásokat, mindig értesítsük ezekről a beteget esetleg kezelő pszichológust. Számos pszichoterápiás módszer létezik, de mindegyik azon alapul, hogy a nehéz időkben odafigyelést és támogatást kapjon a beteg. A legjobb pszichoterápiás eredményeket az a tudat biztosítja, hogy egy megbízható személytől bármikor támogatást és tanácsot lehet kapni.

Fontos azonban az is, hogy a depresszióban szenvedő is megvizsgálja, mit tehet gyógyulása érdekében. Nagy szerepe lehet ebben az alternatív, holisztikus gyógyító módszereknek. Itt is első helyen áll az életmód megváltoztatása. Ennek két pillére van: a mozgás és az étkezés.

Mozgás

A rendszeres testmozgás kiváló védőhatású. Elképzelhető ez esti séta vagy kocogás formájában közvetlen lakóhelyünk körül vagy annak közelében, de a természet csendjében és szépségei között végzett mozgás nyújtja a teljes értékű és gyorsan érezhető eredményt. A táj harmóniája ugyanis lecsendesült, megbékélt gondolatokat sugall. A rendszeres testedzés, ami lehet egy naponta  végzett séta, kocogás, kerékpározás, gimnasztika, vagy kevesebb alkalommal, de intenzíven végrehajtott mozgás, például futás, úszás, futball, tollaslabda, a jó kondíció megszerzésének és megtartásának legélvezetesebb és legcélravezetőbb módja.

Étkezés

Elsősorban az izgatószerek, mint a kávé, tea, kóla elhagyása javasolt. Célszerű tartózkodni a keményítet zsíroktól, például a margarinoktól, továbbá a készételektől. Fontos a rendszeresség, a vitamindús ételek fogyasztása. A táplálékkiegészítők közül hatásos a B-vitamin komplexek szedése, a C-vitamin, a kalcium, a magnézium figyelmes bevitele a szervezetbe, valamint hangsúlyozottan a folsavé, nagy adagban, kúraszerűen. Kiváló folsavforrások a babfélék, a spárga, a spenót, a brokkoli és a kelbimbó.

Az alternatív gyógymódok szintén kiegészítései a megfelelő orvosi ellátásának. Adott esetben érdemes kikérni tapasztalt, nyitott szemléletű orvos tanácsát arra vonatkozóan, hogy mely esetben mely eljárás lehet a legmegfelelőbb a számára.
Vízterápia

A mozgáson kívül szintén azonnali „beavatkozás” a víz külső és belső jel használása: a fürdés (lehetőség szerint az úszás) és a napi 2-2,5 liter folyadékfogyasztás. Kiváló hatással van a reggeli hideg vizű zuhany is.

Reflexológia

A talp vagy a kéz reflexzónáinak masszírozása olyan módszer, amelyet bárki végezhet otthon, bár a nagyobb hatás kedvéért érdemes szakemberhez fordulni. Mint minden kezelésnél, ez esetben is a vesezónák kezelésével kell kezdeni a masszázst. Utána a nagyujj, a kézen hüvelykujj begyét, mindkettőnek a párnás részét érdemes masszírozni, itt találhatók a fej reflexzónái. Hasznos még a napfonat zónájának kezelése a talpon, a 2. és 3. ujj közötti vonalban, a talp párnás részei alatti területen.

Fitoterápia

Az étkezéshez lehetne sorolni a gyógynövények alkalmazását is, ám érdemes kiemelten, külön ismertetni a lehetséges terápiás alkalmazásokat. A természet számos növényi hatóanyagot tartogat a depresszióban szenvedőknek, amelyek kedvező hatással lehetnek állapotukra. A hagyományosan leginkább bevált fitoterápiás segítség a feszültségoldó, antidepresszáns hatású orbáncfű olaja vagy teája, valamint hagyományosan ajánlott a citromfűből, borágófűből, verbénából, rozmaringból, gyömbérből, gingkolevélből, zsályából, ginzengből, cayenne-i borsból, szegfűszegből, és adaptogén aranygyökérből (Rhodiola rosea) főzött tea, amelyek csökkentik, illetve korai szakaszban megszüntetik a depressziót. Jókedvre deríthet a borsmenta-, citromfűtea is.

Bach-virág terápia

A Bach-virágterápia átsegíthet egy-egy nehéz élethelyzeten is, feltárva és kiegyensúlyozva a személyiségünkben levő problémát. Alkalmazható bármilyen pszichés problémánál (félelmek, fóbiák, stb.), negatív érzelmek feldolgozásában (bánat, bűntudat, gyász, stb.), negatív tulajdonságaink korrigálásában (bátortalanság, gyenge önértékelés, rossz szokások, beidegződések). Fáradtságra, kimerültségre az olíva, megbántottságra, megkeseredettségre a fűz, kilátástalanságra a rekettye, mély bánatra a szelídgesztenye javasolható.

Aromaterápia

Az aromaterápia aromatikus hatóanyagokat tartalmazó gyógynövényekből készült illóolajokat alkalmaz az egészség megőrzésére és a betegségek gyógyítására. Mivel az illatok befolyásolják a limbikus rendszert, azaz az érzelmi világunkat, ezért elsősorban lelki panaszok kezelésére alkalmas. A terápia elemei az inhalálás, az olajokban való fürdés, illetve a velük végzett masszázs. Depresszió esetén hasznos lehet a következő terápiás illóolajok alkalmazása, elsősorban aromalámpában: narancs (bergamott), geránium, jázmin, fahéj, ilang-ilang. A fűszeres illatok közül a bazsalikom-, a zsálya-, a kakukkfű-, a levendula-, valamint még a rózsaolaj használata bevált módszer, főként fürdővízbe csöpögtetve.

Homeopátia

A homeopátia az emberi szervezet gyógyító erőinek mozgósításában ugyancsak hatékony természetes gyógyászati módszer. Ajánlott homeopátiás szerek: sírásra, szomorúságra natrum muriaticum, kedélyvesztetségre aurum metallicum, melankoliára lycopodium, levertségre sulphur, félelemre, önbizalomhiányra calcium carbonicum. Gyakran használják az apist, a sepiát, az ignatia amarát, a seleniumot, a phosphorust és az arsenicum albumot is, de többnyire magas hatékonyságban kell szedni e szereket, így ezeket csak szakember írhatja fel.

Fényterápia

A fény bizonyos esetekben sokat jelenthet a gyógyulás érdekében, különösen a téli depresszió esetén lehet hasznos a fény-terápia, a szolárium. Az évszakfüggő kedélybetegséget is teljes spektrumú fénnyel kezelik. Ez a rendellenesség, ami az ősz beálltával veszi kezdetét és tavasszal eltűnik. Az váltja ki, hogy a nappali órákban a vérben található melatonin (a tobozmirigy termelte hormon) szintje nagyon magas. Ez letargiát, depressziót eredményez. A téli hónapokban, amikor minimális a világos órák száma, e hormonból túlzott mennyiség kerülhet a véráramba. E betegség kezelésére a polarizált fényű lámpa használata bizonyult hatásosnak, a vele végzett terápia azt biztosítja, amit egy normális napsütötte nyári nap - a tobozmirigy hormontermelésének csökkentését. A legjobb mégis az, ha a beteg sok időt tölt jó időben a szabadban, mert a szemen át felszívódó természetes fény, a friss levegő és a mozgás együttesen növeli a boldogsághormonok (dopamin, szerotonin) kiválasztását.

Színterápia

A színek közismerten olyan energiaformákat rejtenek magukban, amelyek szín- vagy fényhullámok formájában hatást gyakorolnak ránk. A színterápiában a színek gyógyító, stimuláló, közérzetjavító hatásai használhatók ki elsősorban kiegészítő kezelésként. A depresszióban szenvedők öngyógyító képességeit a sárga és narancssárga színe aktiválhatják. Ezek, mint a napfény színei meleget és lelkesedést sugároznak, stimulálják az idegrendszert.

Drágakőgyógyászat

A drágakőterápia a kövek gyógyító, harmóniateremtő rezonanciáján alapul. A csakrák harmonizálását is végezhetjük féldrágakövekkel, úgy, hogy a megfelelő követ a hozzá tartozó csakrára helyezzük, vagy csak nézegetjük, kezünkbe vesszük. A topáz élénkít, eláraszt a Nap energiájával, ezért segít feloldani a depressziót.

A tradicionális távol-keleti gyógyító módszerek több ezer éves tapasztalatai szintén hasznosak lehetnek a depresszió kezelésében. Az alábbiakban a két leginkább ismert, immár nyugaton is elterjedt gyógyászati megközelítés alkalmazásait ismertetjük: az indiai ajurvédáét és a kínai orvoslásét, valamint több, hozzájuk kapcsolódó módszert.
Ajurvéda

Az ősi indiai gyógyászatban a depresszió szél-ártó (váta dósa) túlsúlyából fakadó betegség. Terápiában javasolt a szél-túlsúlyt csökkentő édes íz alapú táplálkozás, a szezámolaj alkalmazása ételekben, de masszázsban is, valamint a meleg környezet. Fontos a tisztítás (pancsakarma), ami gyógynövényes masszázzsal kezdődik, majd gyógyteás beöntéssel.

Jóga

Az ajurvédikus gyógyítás kiegészül a jóga gyakorlataival. Ezek azonban előbbitől függetlenül is végezhetők. A depresszió kezelését kedvezően támogató testgyakorlások közül a jóga azért fontos, mert nagyon hatékonyan hozzájárul a stresszállapotok kezeléséhez, a test, a lélek és a szellem közötti összhang megteremtéséhez, a kiegyensúlyozott életvezetéshez. Az egyszerűbb gyakorlatok megtanulhatók könyvből is, de kezdőknek nem szerencsés felügyelet nélkül végezni őket. Célszerű csoportban elsajátítani ezeket, sőt magasabb szinten nélkülözhetetlen a jógatanár irányítása, gyakorolni azonban később lehet egyedül, otthon is.

A jóga használata során összetett és egyszerűbb mozdulatokat is elsajátíthatunk, melyek mindegyike valamilyen módon segítséget nyújt. A légző- és relaxációs gyakorlatok, a testhelyzetek és meditációs gyakorlatok segítenek életünk negatív foltjait elmosni. Oldják a szorongást, segítenek megszabadítani komplexusainktól, hogy boldog életet élhessünk. A jóga alkalmas az egyes szervek működésének serkentésére és gátlására egyaránt, ugyanakkor az elmét is segít megszabadítani a káros gondolatoktól, a negatív érzelmektől, jó eszköz a gondolatok áramlásának megfékezéséhez, valamint a pozitívak visszahívásához. A különböző gyakorlatok mintegy „nagytakarításként” funkcionálnak. Nehéz mozgássorok helyett egyszerű, az izmok összehúzásával és nyújtásával járó gyakorlatokat kell elsajátítani, melyek nem csak a szervezet megerősítésében, de életfunkcióink kontrollálásában is segítséget nyújtanak.

Meditáció

Az agy képes természetes antidepresszáns hatású anyagok előállítására bizonyos ingerek, megfelelő jelek hatására. Ez arra utal, hogy a meditáció és más öngyógyító módszerek valóban működnek, ezért a meditáció segíthet felépülni a depresszióból.

Autogén tréning

Az autogén tréning olyan egészségmegőrző, betegségmegelőző és gyógyító módszer, eljárás, amely az izomtónus szabályozásán alapszik. A különböző izomcsoportok ellazításán, a testrészek, szervek melegedését, valamint a légzést és szívműködést szabályozó gyakorlatokon keresztül hat a központi idegrendszerre - az agyra. Önmagában is pihentető, frissítő hatású. Lelkileg kellemes érzelmi állapotot, feszültségmentes nyugalmat teremt, a felesleges túlfeszítettség megszüntetését érhetjük el általa.

Hagyományos kínai orvoslás, akupresszúra

A világ legősibb, holisztikus szemléletű gyógyító rendszere, a kínai orvoslás részeként az az akupresszúra, a kézzel, ujjal végzett nyomás a meridiánok meghatározott pontjaira a többi kezeléssel együtt javíthatja a depressziós beteg állapotát. A leggyakoribb pont, melynek kezelését elsősorban javasolják a felső ajak feletti süllyedésében fekszik (26-os szabályozócsatornapont). Mutatóujjunk körmével nyomjuk gyengén, egy percnél nem tovább. Szintén gyakori pont a koponya legmagasabb pontja a két fülkagylót felfelé összekötő vonal és a középvonal kereszteződésében. Két sávot, zónát is lehet rendszeresen masszírozni, az első a csukló hajlata, a másik a hason, a mellkas és a köldök közötti felezővonalon található. Ugyancsak hasznos – nyomkodással, csipkedéssel – masszírozni a tenyér közepén, a 2. és 3. kézközépcsont között található pontot (szívburokmeridián 8-as pontja).

Masszázs

A masszázstechnikák közül különösen ajánlható a shiatsu, amely japán eredetű, hagyományos, a teljes testre kiterjedő masszázstechnika. Szintén a meridiánok rendszerét veszi alapul, de tartós és mély hatású relaxált állapotot, kiegyensúlyozottságot képes biztosítani. Depresszió esetén a karon futó tüdő-, szívburok- és szívmeridián kezelése segíthet. A depresszió azon formái esetén, amikor a célok megvalósulatlansága miatti reményvesztettség, az alacsony önértékelés az ok, a májmeridián lábon futó szakaszának kelezése az elsődleges feladat.

Watsu

A Watsu - a water és shiatsu szavak összetételéből képzett szó – olyan vízben végzett masszázst jelent, amely általános relaxáló, stresszoldó, energizáló hatása mellett hatékonyan alkalmazható többek között depresszió kezelésére. A Watsu elősegíti az életenergia szabad áramlását, csökkenti a szorongást, javítja az alvást, az emésztést, erősíti az immunrendszert, serkenti a belső szervek működését, ellazítja a vázizomzatot, csökkenti a görcsösséget, növeli az ízületek mozgástartományát és jobb testtudatot eredményez.

Megelőzés, önvizsgálat, életmód

Természetesen a legfontosabb az önvizsgálat képessége, az, hogy kellő figyelemmel rendelkezzünk annak érdekében, hogy követhessük önnön szervezetünk és lelkünk folyamatait. A depressziós beteg kimerültnek, haszontalannak, tehetetlennek és reménytelennek érzi magát. Az ilyen negatív gondolatok és érzelmek beletörődést váltanak ki egyes betegekből. Fontos tudatában lenni annak, hogy ezek a negatív gondolatok a depresszió tünetei, és nem a valós helyzetet tükrözik. Ezek a félelmek elmúlnak, ha a kezelés eredményes. A holisztikus személethez az is hozzátartozik, hogy tisztában legyünk azzal: végső soron rajtunk múlik, hogy odafigyelve testi, lelki, szellemi folyamatainkra, igyekezzünk harmóniát, egyensúlyt teremteni életünkben a tudatos életvezetéssel, életmódváltással.

Ez utóbbinak fontos része a bőséges alvás lehetőségének megteremtése, biztosítása. Ha szükséges, napközben is elszunyókálhatunk vagy ledőlhetünk néhány percre! Ugyanakkor ajánlható az alvási böjt: egyetlen éjszaka fennmaradni alvás nélkül és így rendbe hozni az alvás-ébrenlét ciklusának megfelelő ritmust.

Segíthet az állapot javulásában a lakás hangulatos átrendezése, erős fények, meleg színek alkalmazása, a hőmérséklet emelése a helyiségekben A művészettel való foglalkozás ugyancsak segítő hatású lehet, különösen a zeneművészet nagy alkotásai lehetnek jó hatással a depressziós időkben. A megfelelő könyvek olvasása is könnyíthet lelki terheinken, de az is, ha naplót vezetünk és kiírjuk magunkból bajainkat.

Az önvizsgálathoz, öngyógyításhoz hozzátartozik bizonyos mentális stratégiák alkalmazása. Ilyen annak tudatosítása, hogy vannak olyan emberek, akiknek nálunk nagyobb szükségleteik vannak. Figyeljünk az élethelyzetekre, melyekben segíthetünk! Az értelmes célok áldozatokat is vállaló elérésében, a tevékeny, küzdelmes, de a küzdelmekben az örömöt soha el nem veszítő életben találjuk meg napjaink egyik legfélelmetesebb ellensége, a depresszió elhárítását vagy legyőzését.

Kapcsolódó cikkek

Kapcsolódó videók

A szerző további cikkei

Napfényesség és Áldás | Napi Elemózsia © 2017