Menu
Csatlakozz Te is Facebook közösségünkhöz!

Hat meglepően egészséges étel

Hat meglepően egészséges étel

Bizonyos élelmiszereket egyfajta módon értelmeznek, mi meg egyszerűen elfogadjuk, hogy fogyasztásuk egészséges. Például, ha megemlítem a banánt, kelkáposztát, gránátalmát, spenótot, áfonyát és almát, akkor mindenki azt gondolja, hogy: „Hát igen, ezek nagyon egészséges ételek, többet kéne ennem belőlük.” De mi van akkor, ha a csokoládét, burgonyát, gombát, kávét, tésztát és a jégsalátát említem? Általában ezeknek az ételeknek a fogyasztását nem tekintik túl egészségesnek, azt gondolják, nincs, vagy alig van tápértékük. Vajon miért, amikor ezek az élelmiszerek hihetetlen és meglepő módon számtalan olyan előnyt jelentenek az egészségre nézve, amelyek létezéséről talán nem is tudtál?

Kávé

egeszseges-etel-01-kaveElismerem, hogy a kávé egyike azon élelmiszereknek, amelyeket komolyan vitatni lehet, de vajon csak azért tettem a listára, mert történetesen imádom és kissé rabja vagyok? Nem. Valójában több oka is van annak, amelyek miatt a kávé egészségesnek tekinthető, persze mértékkel. A napi egy csésze kávénál több a szervezeted számára már túl sok feldolgozandó koffeint jelent, és egy kevés nemkívánatos mellékhatása is lehet. A kutatások bebizonyították, hogy a kávét fogyasztók esetén kisebb a hajlam a 2. típusú cukorbetegségre, Parkinson-kórra vagy demenciára. Esetükben kisebb bizonyos rákbetegségek, így a májrák kialakulásának kockázata. A kávé ráadásul kiváló antoxidáns forrás.

Tészta

egeszseges-etel-02-tesztaNA NE! De igen, a tészta egészséges! Gondoltad volna? Én nem. Nyilvánvalóan egészségtelen lehet bármi, ha túl sokat esznek belőle, de ha az étrendedbe többször iktatsz be tésztát, az csak jó lehet. A tésztának azért lett rossz híre, mert magas a szénhidráttartalma. Ugyanakkor a tészta komplex szénhidrátokat tartalmaz, amelyek hosszabb ideig adnak energiát.  Ez segít abban, hogy hosszú ideig kevesebbet egyél. Próbálj meg tönkölybúzából, kamutból (ősi búzafajta) vagy teljes őrlésű lisztből készült tésztát enni fehérlisztből készült tészta helyett. Gluténérzékenységed van? Többféle tésztát készíthetsz: rizsből, quinoából (inka gabonaféla) vagy kukoricából, véleményem szerint mindegyik finom.

Csokoládé

egeszseges-etel-03-csokolade-csokiÚjabb jaj! Tisztáznom kell, hogy nem Mr. Big, Snickers vagy Aero csokiról beszélek. Olyan csokoládékról beszélek, amelyek legalább 70% kakaót tartalmaznak, nem "csinált" kakaót. A kakaó kiváló élelmiszer, és a csokoládé feldolgozatlan változata. Rendkívül magas a magnézium- és vastartalma. A tanulmányok bebizonyították, hogy a megfelelő minőségű csokoládé valóban szerotonint választ ki az agyban, javítja a kedélyt, és boldoggá tesz. Ráadásul a csokoládé természetes afrodiziákum.

Gomba

egeszseges-etel-04-gombaA gombaféléket rendkívüli mértékben alábecsülik, mint zöldséget, vagy még pontosabban gombát. Tudtad, hogy a gomba az egyetlen ismert természetes vegán D-vitamin forrás a napon kívül?  Ha rövid időre napos ablakpárkányra teszed a gombát, mielőtt megeszed, elegendő D-vitamint tud termelni ahhoz, hogy fedezze a javasolt napi szükségletet. A gomba kiváló étel a hideg, felhős téli hónapokban. Emellett nagyon értékes azért is, mert erősíti az immunrendszert, növeli az antioxidánsok és B-vitaminok felszívódását.

Jégsaláta

egeszseges-etel-05-jegsalataSokan (köztük én is kb. 20 perccel ezelőttig) azt hiszik, hogy a jégsalátának egyáltalán nincs tápértéke. Honnan származnak ezek az elképzelések? A jégsaláta tele van A- és K-vitaminnal, emellett kiváló vízforrás azok számára, akik hajlamosak a kiszáradásra. Legközelebb, ha összedobsz egy salátát, ne feledkezz meg erről a ropogós, frissítő zöldségről. Próbáld meg római vagy vegyes zöldsalátával keverni, ropogós, és egy kicsit variálni is lehet.

Burgonya

egeszseges-etel-06-burgonya-krumpliUtoljára, de persze nem utolsósorban. Ahogyan a jégsalátának tévesen van olyan híre, hogy alig vagy nincs tápértéke, én is, ahogy mások, azt hittem, hogy ez a burgonya esetében is igaz. De semmi sem lehet messzebb az igazságtól! A burgonya valójában rendkívül jótékony hatású. Tele van rosttal, C-vitaminnal, káliummal, magnéziummal és sok minden mással. Emellett kiváló keményítőforrás, ami nagyon fontos a táplálkozás szempontjából. Ne feledd azonban, nagyon fontos, hogy bioburgonyát egyél a hagyományossal szemben, ami tele van rovarölőkkel, és gyakran génmódosítottak. A még nagyobb tápérték miatt a hámozását is elhagyhatod a burgonya főzésekor és készítésekor.

Próbáld meg természetes, bioformában fogyasztani ezeket az élelmiszereket. Nagyon fontos a rovarölők számának csökkentése, amelyeket sajnos rendszeresen fogyasztunk. Szervezeted hálás lesz érte.

Alanna Ketler

Napfényesség és Áldás | Napi Elemózsia © 2017