Menu
Csatlakozz Te is Facebook közösségünkhöz!

Palackozott víz – igen vagy nem?

Palackozott víz – igen vagy nem?

Fotó: nkzs

Előző, a vízről készült bevezető írásunkban megnéztük, hogy miért is olyan fontos a folyamatos, jó minőségű folyadék, és ezen belül is a jó minőségű, tiszta víz bevitele szervezetünkbe. Most tekintsük át, hogy a napjainkban legnépszerűbb fogyasztásra alkalmas vizek közül melyek mellett milyen érvek és ellenérvek szólnak.

A palackozott víz egyszerű beszerezhetősége és praktikus szállíthatósága miatt az egyik legnépszerűbb vízfogyasztási móddá nőtte ki magát rohanó világunkban. Azonban ez nem mindig volt így, hiszen az ember lánya évezredekig tökéletesen jól boldogult palackozott ásványvíz nélkül is. Kutatók, orvosok, szakemberek, s hétköznapi emberek szólalnak fel mellette és ellene, tekintsük hát át pro és kontra az érveket.

Pro:

• A XXI. század krónikus időhiányban szenvedő emberénél kulcsfontosságú szempont a praktikusság. A palackozott víz viszi a pálmát, hiszen szinte bárhol, bármikor elérhető, árban barátságos is tud lenni, és egyszerűen szállítható, lezárható, stb.

• Segítségével ásványi anyagokat viszünk be, bár szakemberek eltérően vélekednek a vízzel bevitt ásványi anyagok szerepéről, ezért ezen érv cáfolása a kontráknál is szerepelni fog.

Kontra:

• Az ásványvízben található ásványi anyagok szervetlen, nem „élő”, az az se nem növényi, se nem állati eredetű ásványi anyagok, melyeket szervezetünk nem tud hasznosítani, szemben a zöldségekben, gyümölcsökben található ásványi anyagokkal, melyek szerves ásványi anyagok.

• Máshol olvastuk: "Az egyedüli ásványi anyagok, melyeket a testünk hasznosítani tud: a szerves ásványi anyagok. Minden más típusú ásványi anyag idegen elem a szervezet számára, amelytől meg kell szabadulnia." - Dr. Allen E. Banik: The Choice is Clear

• A víz fő szerepe soha sem az ásványanyag-pótlás volt, így egészen egyszerűen nem indokolt a víz ezen célból való fogyasztása. Már csak azért sem az, mert ha gyors fejszámolást végzünk, akkor elég hamar kiderül, hogy még a nagy mennyiségben elfogyasztott ásványvíz is csak elenyésző kis százalékát tartalmazza az ember napi ásványianyag szükségletének.

• Máshol olvastuk: „"Testünk ásványi agyag szükségletét leginkább az ételek biztosítják, nem az ivóvíz." - American Medical Journal”

• Klinikai mérések bizonyítják például, hogy a vízzel elfogyasztott só 20 perccel az elfogyasztás után távozik szervezetünkből.

JÓ TUDNI: az ásványvíz eredetileg magas (szervetlen) ásványianyag-tartalma miatt csak kúraszerű alkalmazásra volt létjogosult. Folyamatos fogyasztásra nem ajánlott!

Mint az látható, józan ésszel végiggondolva sem túl indokolt az ásványvizek nagy mértékű fogyasztása. Természetesen üzleti szempontból annál inkább az, hiszen csak az USA-ban dollár milliókat költenek évente palackozott vízre, és ezek az összegek arányában máshol sincsenek másképp.

Máshol olvastuk: A Magyar Ásványvíz Szövetség és Terméktanács tagjai 2012. évben összesen 1.164 millió liter ásvány-, forrás- és egyéb vizet palackoztak, 2011. évben 1.142 millió litert. Az egy főre eső fogyasztás 2012-ben 116 liter/fő/év volt, 2011-ben 114 liter/fő/év volt.

Míg hazánkban 2012-ben még nőtt a palackozott víz fogyasztása (lásd: Magyar Ásványvíz Szövetség és Terméktanács közleménye), addig világszerte kampányokkal próbálják felhívni figyelmünket a csapvíz előnyeire, valamint a palackozott víz súlyos környezetszennyező hatásaira, melyek felsorolására egyébként egy külön cikk sem volna elég.

JÓ TUDNI: Van, ahol már betiltották a palackozott vizet. Ausztrália egy vidéki kisvárosában környezetvédelmi okokból a lakosság visszatért a csapvíz fogyasztására.

Nagy botrányt váltottak ki a különböző ásványvizek bevizsgálásai hazánkban csak úgy, mint külföldön. Bár a köztudatban az ásványvizek egészséges mivolta él, nem árt felidézni, hogy egészségügyi szempontból ugyanazok az előírások vonatkoznak a palackozott vizekre, mint a csapvizekre. Tovább rontja a palackozott víz helyzetét a tény, hogy egyes orvosok és kutatók szerint a napi 2-3 decinél több ásványvíz elfogyasztása beindíthatja például a vesekőképződést, (ha literenként 20 mg-nál több kalcium vagy magnéziumsó található a vízben), de a magas nátriumtartalmú vizekkel sem árt vigyázni, főleg magas vérnyomás, valamint szív- és érrendszeri betegségek esetén.

Meglepő, vagy talán az eddig átgondolt pro és kontra érvek után mégsem annyira az, hogy független mérések és felmérések bizonyítják: az ásványvizek 30-40%-a nem hogy nem jótékony hatású, de egyenesen káros az egészségre.

Érdemes tehát átgondolnunk, hogy valóban megéri-e folyamatos kiadást generálnunk magunknak a palackozott ásványvíz fogyasztásával úgy, hogy eközben súlyosan károsítjuk környezetünket is…. hiszen az ember ásványi anyag bevitele táplálékkal történt régen és ennek így kellene történnie ma is.

Napfényesség és Áldás | Napi Elemózsia © 2017